Vă aducem la cunoștință că pentru o navigare cat mai ușoară acest site utilizează fișiere de tip cookie. De asemenea, am actualizat politica site-ului pentru a ne conforma cu Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea, vă rugăm să citiți și să înțelegeți conținutul Politicii de Utilizare a Cookies și Politicii de Prelucrare a Datelor.

Prin continuarea navigării pe site confirmați acceptarea politicii de utilizare a cookies si a politicii de prelucrare a datelor.

Sunt de acord

Mai mult
Meniu
Autentificare
Monitorul Oficial Local
Formulare
Accesibilitate
Contact

Regulament de organizare și funcţionare

Vedere generala comuna Gagesti
Vedere generala comuna Gagesti

Regulament organizare

Regulament de organizare și funcţionare a consiliului Local Găgești

CAP. I
CONSTITUIREA CONSILIULUI LOCAL

Art. 1. Potrivit legii în termen de 20 de zile de la data desfășurării alegerilor locale se convoacă de către Prefect ședinţa de constituire a consiliului Local, în cazul nostru acest lucru s-a realizat pe data de .
ședinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi aleși. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, peste trei zile se va organiza o nouă ședinţă tot prin grija prefectului.
Art. 2. La ședinţa de constituire legal întrunită poate participa și primarul care a fost declarat ales chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
Art. 3. ședinţa de constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care îl invita pe cel mai în vârstă dintre consilieri, precum și pe cei 2 asistenţi ai acestuia să preia conducerea lucrărilor ședinţei.
După preluarea conducerii ședinţei se ia o pauză, în timpul căreia se constituie grupurile de consilieri, iar secretarul comunei prezintă președintelui de vârstă și asistenţilor acestuia dosarele consilierilor declaraţi aleși și pe cele ale supleanţilor așa cum au fost primite de la biroul electoral de circumscripţie.
Pentru primarul care a candidat și pentru funcţia de consilier și a obţinut mandatul, dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisă pentru una dintre cele doua funcţii.
Pentru validarea mandatelor consilierii aleși vor alege prin vot deschis, o comisie de validare alcatuită din 3 - 5 membri. Prin grija președintelui decan de vârstă se alege numărul membrilor care vor face parte din comisia de validare utilizând votul deschis, comisia care își va desfășura activitatea pe toata perioada mandatului.
Desemnarea candidaţilor care să facă parte nominal din comisia de validare se face pe grupuri de consilieri constituite în funcţie de numărul de mandate obțnuite la alegeri.
Comisia de validare își desemnează un președinte și un secretar care va proceda la verificarea dosarelor consilierilor aleși și va emite un proces verbal în acest sens propunând validarea sau invalidarea mandatelor consilierilor prevăzuţi în tabelul prezentat, în ordine alfabetică.
Art. 4. Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, prin votul deschis. Persoana al cărei vot este supus validării participă la vot.
Art. 5. După validarea mandatelor a cel puţin două treimi din numărul de consilieri stabilit se va proceda la depunerea jurământului de credinţă de fiecare consilier în parte după care va trece la semnarea acestuia. După depunerea jurământului de toţi consilerii, președintele de ședinţă declară consiliul local legal constituit.

CAP. II.
ORGANIZAREA consiliului
PREŞEDINTELE DE ŞEDINŢĂ

Art. 6. După declararea consiliului local ca legal constituit, se procedează la alegerea unui președinte de sedinţă, prin vot deschis, mandatul acestuia nu poate fi mai mare de 3 luni. Același consilier nu poate fi ales președinte de ședinţă cel mult de 2 ori pe durata unui mandat, dar niciodata consecutiv.
După alegere președintele de ședinţă preia lucrările consiliului, exercitând următoarele atribuţii principale:



Conduce ședinţele consiliului local.
Supune votului consilierilor proiectele de hotărâri, asigură numărarea voturilor și anunţă rezultatul votării.
Semnează hotărârile adoptate de consiliul local, chiar daca a votat împotriva adoptării acestora, precum și procesul-verbal.
Asigură menţinerea ordinii și respectarea regulamentului de desfășurare a ședinţelor.
Supune votului consilierilor orice problemă care intră în competenţa de soluţionare a consiliului.
Aplică dacă este cazul, sancţiunile prevăzute de statutul aleșilor locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.

Președintele de ședinţă îndeplinește orice alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament-cadru sau însărcinări date de consiliul local.

ALEGEREA VICEPRIMARULUI

Art. 7. Consiliul local alege din rândul membrilor săi pe viceprimar prin vot secret. Propunerea de candidaţi pentru alegerea viceprimarului se face de grupuri de consilieri, consilieri sau primar.
Art. 8. Exercitarea votului se face în urna special amenajată prin tăierea cu o linie orizontală a candidatului sau candidaţilor care nu dorește sa iasă viceprimar.
Este declarat viceprimar candidatul care obţine majoritatea voturilor consilierilor în funcţie.
Art. 9. Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local.

COMISILIILE DE SPECIALITATE

Art. 10. Consiliul local, după constituire stabilește și organizeaza comisii de specialitate pe principalele domenii de activitate. Pot fi membrii comisiilor de specialitate numai consilieri.
Art. 11. Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor săi și iau hotărâri cu votul majorităţii acestora. ședinţele comisiei de specialitate sunt, de regulă publice, și se poate hotărî ca la dezbaterile sale să participe și alte persoane interesate sau mass-media, dar poate hotărî ca unele ședinţe să se desfășoare cu ușile închise.
Art. 12. În funcţie de numărul membrilor consiliului, un consilier poate face parte din 1,3 comisii, dintre care una este comisia de bază.
Art. 13. Indemnizaţia de ședinţă se va achita numai pentru activitatea desfășurată în comisia de baza.
Fiecare comisie de specialitate își alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun, câte un președinte și câte un secretar.
Art. 14. Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii principale:

Analizează proiectele de hotărâri ale consiliului local.
Se pronunţă asupra altor probleme trimise de consiliul local spre avizare.
Întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri și asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului local.

Art. 20. Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii principale:

Asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul local și cu celelalte comisii.
Convoacă ședinţele comisiei.
Conduce ședinţele comisiei.
Propune ca la lucrările comisiei să participe și alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar.
Participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce.
Susţine în ședinţele de consiliu avizele formulate de comisie.
Anunţă rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretar.

Art. 21. Secretarul comisiei îndeplinește următoarele atribuţii principale:

Efectuează apelul nominal și ţine evidenţa participării la ședinţe a membrilor comisiei.
Numără voturile și îl informează pe președinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotărâri și asupra rezultatului votării.
Asigură redactarea avizelor și proceselor-verbale etc.

Secretarul comisiei îndeplinește orice alte sarcini prevăzute de regulamentul de organizare și funcţionare a consiliului sau însărcinari stabilite de comisie sau de către președinte.
Participarea membrilor comisiei la ședintele acesteia este obligatorie.
În caz de absenţă la ședinţa comisiei de bază a consilierului în cauză nu i se acordă indemnizaţie de ședinţă.
Avizele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atat amendamentele și propunerile acceptate, cât și cele respinse.
Avizul întocmit de comisie se prezintă secretarului unităţii administrativ-teritoriale, care îl va prezenta consilierilor, o dată cu ordinea de zi.
Lucrările ședinţelor comisiilor de specialitate se contrasemnează într-un proces-verbal care va fi semnat de către președintele și secretarul comisiei.
Art. 23. Dacă în urma dezbaterilor din ședinţa consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului, președintele de ședinţă poate hotărî retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a întocmit avizul.
Art. 24. Activitatea comisiilor de specialitate poate fi verificată printr-o ancheta hotărâtă de consiliul local la cererea a cel puţin două treimi din numărul consilierilor din funcţie.
Art. 25. După depunerea jurământului primarul intră în exerciţiul de drept al mandatului. Primarul va ocupa în sala de ședinţe un loc distinct, separat de cel al președintelui de ședinţă. De asemenea la fel se procedează și cu alte persoane invitate cum ar fi prefectul sau reprezentaţi ai acestuia.
Art. 26. Primarul participă la ședintele consiliului local și are dreptul să își exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul de vedere al primarului va fi consemnat în procesul-verbal de ședinţă.
Art. 27. Secretarul comunei participă obligatoriu la ședinţele consiliului și are următoarele atribuţii principale :

Asigură îndeplinirea procedurilor de convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel puţin unei treimi din numărul consilierilor în funcţie.
Asigură efectuarea lucrărilor de secretariat.
Efectuează apelul nominal și ţine evidenţa participării la ședinte a consilierilor.
Numără voturile și consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui de ședinţă.
Informează pe președintele de ședinţă cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local.
Asigură întocmirea procesului-verbal de ședinţă, pune la dispoziţie consilierilor înaintea fiecărei ședinţe procesul-verbal a ședinţei anterioare, asupra conţinutului cărora solicită acordul consiliului.
Asigură întocmirea dosarelor de ședinţă, legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora.
Urmărește ca la deliberarea și adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia parte consilierii care prezintă vreun interes în concurs cu activităţi la care acesta este implicat sau cu rudele acestuia.
Prezintă în faţa consiliului local punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotărâri sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului; dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care le consideră ilegale.
Contrasemnează, în condiţiile legii și ale prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe care le consideră legale.
Poate propune primarului înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședinţelor ordinare ale consiliului local.
Acordă membrilor consiliului asistenţă și sprijin de specialitate în desfășurarea activităţii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau la definitivarea celor discutate și aprobate de consiliu.

Art. 28. Secretarul îndeplinește orice alte atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de organizare a consiliului local privitoare la buna organizare și desfășurare a ședinţelor consiliului.



CAP. III.
DESFĂŞURAREA ŞEDINTELOR

Art. 29. Ordinea de zi a ședinţelor consiliului local cuprinde proiecte de hotărâri, rapoarte ale comisiilor de specialitate. Ordinea de zi este cuprinsă în cuprinsul invitaţiei de ședinţă transmise consilierilor și se aduce la cunoștinţa locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Proiectul ordinii de zi se întocmește la propunerea primarului, consilierilor, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetăţenilor.
Proiectul ordinii de zi se supune aprobării consiliului.
Proiectele de hotărâri și celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacă sunt însoţite de avizul comisiilor de specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop și de raportul compartimentului de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliului local.
Art. 30. Consilierii sunt obligaţi să fie prezenţi la lucrările consiliului și să își înregistreze prezenţa în evidenţa ţinută de secretar.
Consilierul care nu poate lua parte la ședinţă este obligat să comunice acest lucru președintelui de ședinţă sau secretarului.
Art. 31. Dezbaterea problemelor se face în ordinea strictă în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face iniţiatorul. Apoi se dă cuvântul președintelui comisiei de specialitate și, daca este cazul, șefului compartimentului care a întocmit raportul.
După efectuarea prezentărilor prevăzute de lege se trece la dezbateri.
Consilierii vor participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt. Președintele de ședinta are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcţie de obiectul dezbaterii. Consilierul este obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formeaza obiectul dezbaterii. Președintele de ședinţa va urmări ca prezenţa la dezbateri să se facă din partea tuturor grupurilor de consilieri.
Art. 32. Președintele de ședinţă va permite oricând unui consilier să răspundă într-o problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
Art. 33. Este interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către consilierii prezenţi la ședinţă, precum și dialogul dintre vorbitori și persoanele aflate în sală. În cazul în care desfășurarea lucrărilor este perturbată, președintele de ședinţă poate întrerupe dezbaterile și aplicarea de sancţiuni corespunzătoare.
Art.34. Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale și pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului local în ordinea formulării lor.

ELABORAREA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRE/RI

Art. 35. Dreptul la iniţiativă pentru proiectele de hotărâri ale consiliului local aparţine primarului și consilierilor. Proiectele de hotărâri vor fi însoţite de o expunere de motive și vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică legislativă. În acest sens secretarul comunei și personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda sprijin și asistenţă tehnică de specialitate.
Art. 36. Proiectele de hotărâri se înscriu pe ordinea de zi a ședinţelor prin menţionarea titlului și a iniţiatorului. Acestea se transmit spre dezbatere și avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum și compartimentelor de resort pentru întocmirea raportului. Nominalizarea comisiilor și compartimentului de resort se face de către primar împreună cu secretarul.
Art. 37. Proiectele de hotărâri și celelalte propuneri, însoţite de avizul comisiei de specialitate și de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi și se supun dezbaterii și votului consiliului în prima ședinţă ordinară a acestuia.
Art. 38. Votul consilierilor este individual și poate fi deschis sau secret, în funcţie de hotărârea acestora. Proiectele de hotărâri sau propunerile respinse nu pot fi readuse în dezbaterea consiliului în cursul aceleiași ședinţe.

CAP. IV.
ÎNTREBĂRI, INTERPELĂRI, PETIŢII ŞI INFORMAREA CONSILIERILOR

Art. 39. Consilierii pot adresa întrebări primarului, viceprimarului și secretarului comunei, precum și șefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului local sau ai serviciilor și unităţilor subordonate. Prin întrebari se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut. Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, daca nu este posibil, la următoarea ședinţă a consiliului.
Art. 40. Orice cetăţean are dreptul să se adreseze cu petiţii consiliului local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate și soluţionate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Semestrial consiliul analizează modul de soluţionare a petiţiilor.

CAP. V.
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE CONSILIERILOR LOCALI

Art. 41. Pentru participarea la ședinţele consiliului local și ale comisiilor de specialitate consilierul primește o indemnizaţie de ședinţă în cuantumul și în condiţiile stabilite de lege.
Consilierul are dreptul la diurnă de deplasare și plata cheltuielilor de transport și de cazare pentru activităţile prilejuite de exercitarea mandatului.
Art. 42. Participarea consilierilor la ședintele consiliului local și ale comisiilor de specialitate este obligatorie. Consilierul care lipsește de la două ședinţe consecutive va fi sancţionat, potrivit prevederilor Statutului aleșilor locali.
Art. 43. Consilierul local poate demisiona prin cerere scrisă adresată consiliului.
Art. 44. În exercitarea atribuţiilor ce-i revin cu privire la menţinerea ordinei și respectarea regulamentului în timpul ședinţei consiliului președintele de ședinţă poate aplica una din următoarele sancţiuni:

Avertisment.
Chemarea la ordine.
Retragerea cuvântului.
Eliminarea din sala de ședinţă.

Eliminarea din sala de ședinţă echivalează cu absenţa nemotivată.
Art. 45. Consiliul local poate hotărî cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi aplicarea următoarelor sancţiuni consilierilor locali, care în exercitarea mandatului au săvârșit abateri de la prevederile legii și ale prezentului regulament:

Interzicerea de a participa la lucrările următoarei ședinţe a consiliului.
Excluderea temporară de la lucrările consiliului și ale comisiei de specialitate.
Retragerea indemnizaţiei de ședinţă pentru 1-2 ședinţe